Diktsamling:

De bedrøveliges bankett

Introduksjon ved Ingar Knudtsen

Dikteren i skyggene

I likhet med så mange har også jeg skrevet dikt. Men ulikt mange hadde jeg svært alvorlige hensikter med dem fra første stund. Min interesse for lyrikk er gammel, og det gjelder da særlig arbeiderlyrikere som Hans Børli, Rudolf Nilsen, Joe Hill, Ellisif Wessel, og også Jens Bjørneboe, Nordahl Grieg og sist men slett ikke minst Jacob Sande.

Men på sekstitallet da jeg begynte å skrive trodde vi som all annen ungdom til alle tider at nå, NÅ! Var et ny tid virkelig i emning. Nå skulle revolusjonen komme, den som skulle forandre på alt og legge alt det gamle på historias skraphaug…

“The Times they are a Changing” sang Bob Dylan med glød og overbevisning, og vi var lette å overbevise, mange av oss.

“Når Peter Krapotkins Gjensidig hjelp og Reichs Orgasmens funksjon blir pensum i grunnskolen, da har revolusjonen begynt” skrev jeg i et dikt den gangen. Kanskje trodde jeg til og med på at det kunne skje?

Det første diktet jeg hadde på trykk var i Aura Avis på Sunndalsøra i 1965, men det var i den såkalte “undergrunnspressa” diktene mine florerte som verst. Blant annet i den forsøksgymnasbaserte Dikt & Datt, og i Gateavisa, Folkebladet, Revolt, Vannbæreren, etc.

Avisa Vår Mening fikk også pent ta imot noen dikt, og der hadde jeg jo lett spill med redaktøren (meg selv).

Det var kanskje ikke så rart at ideen om å lage ei diktsamling dukket opp etterhvert. Det skulle bli ei merkelig historie, det! Dikt & Datt-redaksjonen var de første som prøvde seg, og prosessen var kommet et godt stykke på vei da de fikk økonomiske problemer. Aschehoug fikk et manus, men jeg skjønte jo i grunnen på forhånd at det forsøket var dødfødt. Det fortalte deres øvrige diktutgivelser meg ganske så tydelig.

Det neste seriøse forsøket mitt kom først ei god stund etterpå, og denne gangen var det Rune forlag i Trondheim jeg prøvde, et forlag som jo hadde gitt ut en roman og to novellesamlinger av meg på det tidspunktet. Tittelen skulle være De bedrøveliges bankett, og den ble faktisk antatt og min datter Vanja ble bedt om å lage forsida, noe hun gjorde. Det hele kom så langt som til korrekturen, men så slo uflaksen til igjen og forlaget innskrenket brått sin virksomhet og ble lagt ned kort tid senere.

Lyrikkutgivelser i bokform fra min side er dermed begrenset til deltakelse i en antologi med tittelen Hverandre.

Siden har jeg ikke prøvd. Noen av diktene mine flyr likevel rundt om i diverse korridorer har jeg inntrykk av. Enkelte dikt er blitt tonesatt, og noen er blitt brukt på andre måter også. Fritt fram, sier nå jeg, så lenge det ikke dreier seg om noen kommersiell utnyttelse av betydning! Da vil jeg nok helst ha et stykke av kaka.

De siste åra har diktskrivinga ofte skjedd når jeg har vært på bunnen psykisk, og de nyere diktene bærer naturlig nok sterkt preg av det.

En venn av meg har brukt ei setning i ett av diktene mine som et slags sammendrag over hva diktene mine handler om nå for tida:

“Operasjonen var vellykket, pasienten er død”

(Fra diktet “Underbevissthet”, 1977.)

Hvis det kommer en smule positiv respons så kanskje jeg legger ut flere dikt etterhvert; jeg har nok å ta av!

Tegnet av Vanja Knudtsen

Omslag tegnet av Vanja KnudtsenDet fortapte folk

En forreven kyst

stiger opp av havet

over frostbitt jord

kastes vind og vær

her bor de som

har arvet landet

fra småkårsfolk

som sto havet nær

Men noen er det

som uten vilje

driver likegyldig

med tidens strøm

de ser mot havet

men det er dem fremmed

de håner vilje

og frihetsdrøm

et folk som tilsviner

moderarven

som uten medynk

ser liv forgå

med kalde ansikt

i fåfengt streben

ser de alt gå under

uten å forstå

Og havet bryter

som salte tårer

mot furet svaberg

på værbitt strand

jeg vrir meg angstfylt

i marerittet

der et giftig hav

slår mot livløst land

Egoisten

(tilegnet Max Stirner) 

Tommelen ned

for egoisten

som satte seg

foran oss

Hent pisken

tortur!

de glødende jern

repet

den Hellige Masse

Staten

Vi

krever det hodet

som tenkte en tanke

som skrev et ord

uten godkjenning

uten autorisasjon

utenfor de opptrukne kjørefelt

giften venter

galgen

døden

orgasmen

EPILOG

Døden?

Så fort?

våre liv

fikk mening en stund

i sladderen

under jakta

voldtekten

under torturen

i dødsøyeblikket

Gud!

gi oss en ny egoist

å forfølge

Kreasjon

Et underlig ord

kreasjon

et barn født av

tanker

et barn skapt i glede

og så smerte

akkurat som andre barn

men ingen blir politianmeldt

ingen blir straffet

for å drepe mitt

barn

Lynx

Kjenner stanken

den river i nesen

vil flykte

men står helt stille

og ser dyret komme

vaggende, stampende

hvordan kan noe levende

være så stygt

stanken av unatur

av hud som ikke er hud

av brann og aske

av øde uten ende

stanken av menneske

Kan føle angsten

min egen

og menneskets

rase mot hverandre

og rive i hverandres struper

falsk menneskeangst

som varsler at snart kommer

de alle i flokk

mange, mange, mange

trampende, haukende

med stemmer som stein mot stein

og forræderdyras glefs og glam

torden i skogen

død på lang avstand

ufattelig tordendød

skarpt som trær som brekker

gaupeangst

gaupedød

i stank av menneske

uten ende

og vi gråter alle

tårer av hat

stanken av å eie

kontrollere

dirigere

justere

forvalte

stanken av mord

stanken av mordere

lukta av lik

av blod

av død

av oss

Provokasjon i Svart

…og mens spekulantene ordner sine

tusener av slips foran tusener av speil

åpner flasker med de fineste etiketter

mens praten går om Profitt og Børs og Aksjer

og pengetrærne vokser inn i himmelen

til klagesangen over lønnsoppgjørets grådighet

lader jeg med omhu pistolene

og imens byråkratene, pampene og profittørene

autoritære medborgere av alle slag

valser rundt i sin feite fred

og stoler på at politiet, militæret, religionen

og hele skiten

skal hegne om Autoriteten

fra evighet til evighet

ordner jeg bombenes tennmekanismer

og mens alt stinker fred og fordragelighet

mens alle de velprogrammerte borgerne

konsumerer TVkanalenes enfoldige mangfold

og historias hjul tilsynelatende ubønnhørlig

fører hierarkienes tid videre

går jeg ut i gata…

*…jeg våkner forvirret

i rommets gardinmørke gråhet

og vet ikke om det var et mareritt

en absurd fantasi

et ekko av TV-serienes

uendelige konspirasjoner

og gårnattas siste grufulle nyhetssending

  • eller virkelig tida som igjen skiftet

i natt

og forlot meg skibbrudden

i enda ei ny sannhet

jeg ikke forstår*

Røde timer

I de røde timene

når inspirasjonens sanseløse orgasme

er en vag drøm og et halvglemt minne

da byr deg opp til dans

den blekeste kvinnen

med nattmørke øyne

hun byr deg en drikk av død

og mørke og jord

I de røde timene

når du famler halvblind

etter noe som du tror du en gang eide

men bare finner halve seire

og doble nederlag

da tviler du endatil på henne

den bleke med nattøynene

tviler

på mørket og befrielsen og døden

i fall nederlaget er større

enn dem alle tre

og større enn henne

I de røde timene

og snart er alle timer røde

Spray

Øyne

uten naturens glans

vinduer mot neondrømmen

under tunge vipper

ansikter

masker

sjelløst påtrengende

i fargekartets nyanser

stadig nyoppusset

kropp

flådd naken og hårløs

antiseptisk deodorert

profittens marked

sjølhatets bolig

angstens loft

og skrekkens kjeller

hjerne

ekkoene av reklamens voldtekt

evig mumlende

mindreverdig

ufullkommen

rynker-flass-fedme-kvalmende-henge-stygg

munn

karikert modellmunn

som gjentar

mindreverdig

ufullkommen…

og hvert ord

setter tekst

til tonene fra

kassaapparatenes orkester

og profittørene jublende

kor

Forbrytelse og straff

Lytt

dråpene faller

fra begeret som flyter over

de hogde fingrene av

som fulgte impulsen

men hodet ble spart

Tatt i betraktning

delinkventens vandel:

gro nye hender

bak trygge murer

og krev disiplin

øyne på hver finger

gjort for alltid

oppmerksom på øksen

Øksen

justisens tjener

som hogger vekk ulydigheten

de lovløse fingrene

ti anarkister

ligger i bøtten

Men bak de rettferdige miner

ser De alt fram til

neste forseelse -

Et hode på et fat

er bedre enn ti fingrer i ei bøtte

Gaia

Stillheten er attråverdig

når naboenes unger hyler

når bilene flerrer forbi

når det alltid er nyheter

når trommerytmene trenger inn

som vibrerende sjokk

Stillheten er attråverdig

men når bråket stilner

blir klokketikkene

så merkelig sterke

sterke som trommer

blir vindsuset brysomt

som en begynnende orkan

blir tankene til rop

Pusten din går tungt

alt for tungt

og jeg er livredd for

en enda djupere stillhet.

Ventetid

Dersom du en dag blir stilt spørsmålet:

“Hva bruker du

dine våkne netter

og de søvntunge dager til?”

Hvis noen spør

og du for skams skyld

synes du må lete fram et svar

så vil du først finne det

i det innerste låste skapet

i den mørkeste kroken i hjernelabyrinten

Og det banale svaret lyder slik:

“Jeg venter på at det skal skje

et mirakel”

Katastrofe på rim

Rosene var røde

fiolene var blå

druene var søte

du var likeså

Rosene er døde

fioler må forgå

du har surnet kraftig

jeg har likeså

Natta er djup

Natta er djup

den er svanger med mørke

opprevne skyer

fra havhorisont

la mørket få komme

mysterier leve

vreng hjerte åpent

mot en hylende vind

det nattstemmen hvisker

skal tanken besvare

til skriket tar frihet

i månesekund

hutrende kald

med forundret tomhet

noe forlot deg –

hjem

du går hjem

Og du sitter ved ruten

Med uro i sinnet

Lyn gjenom regnet

  • det som ble sådd

var det kanskje et frø?

Natta er djup

den er svanger med løfter

opprevne skyer

i ditt sinns horisont

Underbevissthet

Hvor gikk du hen

drøm

det ble så stille

da du var borte

forelsket i tanken på

dine løfter

lot jeg meg vettløst

beruse

uten å innse

at dine ord og bilder

bare var

min ukjente

underbevissthet

som uten mitt samtykke

hadde satt seg fore

å redde stumpene

hvor gikk du hen

drøm

operasjonen var vellykket

pasienten er død

Tilbake til begynnelsen av diktsamlingen