Bilreparasjon:
Regninger og beregninger
Har man bil kan man visst forvente seg noen økonomiske sjokk. Jeg burde etter å ha vært bileier i så mange år vært både vant og forberedt. Men den siste EU-sjekken/servicen på bilen var litt i meste laget, for å si det mildt. Og enda er det ikke over, verkstedet hadde nemlig ikke bremseklosser til bilen på lager, og de må også skiftes.
Ikke for å plage dere med visa om at “alt var bedre før” enda en gang, men… Jo, forresten. Jeg gjør nettopp det likevel jeg:
Jeg var ganske lenge eier av en bil som mange drev ap med, nemlig Lada. Den bilen ble ikke bare levert med et bra utvalg med verktøy, den hadde også omfattende bruksanvisning for vanlige reparasjoner og ikke minst god plass i motorrommet, slik at det var mulig å jobbe der uten spesialverktøy. Og motsatt det vitsemakerne påsto var den ikke bare solid, min Lada gikk i hvert fall også som ei kule dersom og når jeg måtte finne det nødvendig å trø litt ekstra på gasspedalen.

Lada var en utmerket bil. Den var romslig under panseret
og dermed lett å reparere.
Den aller første bilen min var en Wartburg fra DDR, og den var ikke bare enda raskere enn Ladaen, den kom blant annet med en stor kasse verktøy. Og en del av det verktøyet som fulgte med bilene, er jo nå det eneste jeg har igjen av dem…
På de bilene ville jeg (muligens med litt hjelp) kunne utført det meste av det som nå kosta meg flere tusen kroner, og som altså skal koste meg minst et par-tre-fire tusen til, dersom jeg kjenner verkstedgjengen rett.
Kapitalismen vil naturligvis ikke ha slike biler som relativt vanlige folk som meg kan gjøre noe med sjøl. Det virker nesten som en del av en overordnet kapitalistisk plan at så godt som alt sånt som er reparasjonsvennlig er blitt borte. Eller kanskje er det bare markedsøkonomiens evig iboende djevelskap?
Når det gjelder Lada gikk til og med mangestjerners militære i Norge ut og mente i fullt alvor at bilen utgjorde en sikkerhetsfare blant annet ved at den med sin rimelige pris var en del av et skummelt kommunistisk komplott mot vestlig bilindustri…
Vi kunne virkelig trengt noen fler slike komplotter, eller hva? Men hvem skulle kunne greie noe slikt nå? Kina? Uffda, nei takk. Der har de riktignok et styre som i navnet er “sosialistisk”, men de har en råere kapitalisme og utnytting av arbeidsfolk enn vi har sett helt siden Hitler & Co. samarbeidet med tyske industriherrer som blant andre Fritz Thyssen, Albert Vogler, Emil Kirdorf, Georg von Schnitler, Otto Wolf i en av de største politiske og økonomiske sammensvergelsene mot menneskeheten til da. Alle disse herrene inklusive mannen med den svarte tannbørstebarten ville nok nikket med stor og anerkjennende beundring til det som skjer nå. For aldri har vel så få som nå greid å tyne så mange for arbeidskraft og penger?
De store bilindustrigigantene så vel som deres mindre brødre prøver å påstå at nå er alt så mye bedre, sikrere, enklere. Og sjølsagt har de interesser i vår sikkerhet, en død bileier kjøper jo ingen biler? Og den ultimate løsningen er jo naturligvis at bilen rundt den som kolliderer skal forvandles til et fullstendig ureparerbart vrak slik at man får solgt enda en bil så snart stakkaren som kjørte har kravlet seg mer eller mindre levende ut av både bilen og sykesenga.
Paranoid? Mistenksom? Politisk grinebiter? Jeg? Javisst er jeg alt det der og mere til. Det er slik jeg ser det den eneste akseptable psykiske og politiske tilstanden man kan og bør være i nå. Støyen og TV-bildene og alkoholprosentens lyd, bilder og bedøvelse som maskerer kassaapparatenes evige mumling, er jo ikke der uten grunn. For hver dag som går blir alt bare bedre og bedre og bedre og bedre? God natt og sov godt, kjære medforbrukere.